התבלין של צה"ל: הכירו את רנ"ג נחום שום



הכירו את רנ"ג נחום שום מאשדוד, בן 58 ושהשתחרר באחרונה מצה"ל. בראיון הוא מספר על החיים בצבא, המשימות ועל העתיד אחרי המדים הלבנים של חיל האוויר

רנ"ג נחום שום, בן 58 מאשדוד, נשוי ואב לשלושה ילדים. נחום התגייס בשנת 1980, והשתחרר לאחרונה ב-31.12.19, לאחר 39 שנות שירות בחיל האוויר.

כאשר התגייס שירת נחום כטכנאי בטייסת 253 אשר הייתה ממוקמת בבסיס 'איתם' על מטוסי המיראז' C3 ו-C5 - 'שחק' ו'נשר'.

בשנת 81' עבר הסבה למטוסי ה-F16 וחזר לטייסת 253, אשר נפתחה כטייסת F16 באופן זמני בבסיס רמת דוד. בסוף השנה נפתח בסיס רמון וקלט את הטייסת ומטוסיה.

בשנת 82', במהלך מלחמת שלום הגליל, היה טכנאי בטייסת, אשר השתתפה במלחמה.
החל משנת 83' נכנס נחום לקבע ועבר לתפקיד ר"צ (ראש צוות) ומ"ע (מפקד עבודה) בדת"ק.

בשנת 86' עבר נחום ליחידת האחזקה האווירית 22 כדרג ד' על מטוסי ה-F16. כדרג ד' ביצע ביא"א 22 עבודות מורכבות ושינויים על המטוס, בדרג ד' מפרקים את כלי הטיס ומרכיבים אותם מחדש לאחר שינויים, בדיקות וטיסות מבחן. לאחר מכן חוזרים כלי הטיס חזרה לטייסת.

צילום: דו"צ

בשנת 88' עבר לתפקיד ראש צוות מטוסים בדרג ד' של F16, במסגרת התפקיד היה אחראי על צוות המכונאים, פירוקי המטוסים והבדיקות שנעשו, חילוף החלקים, הרצות, טיסות מבחן ועמידה בזמנים ע"פ תכנית העבודה על מנת להחזיר את המטוסים לפעילות בזמן. שירת בתפקיד זה במשך 20 שנה.

בשנת 86' הייתה תקלה במטוס הברק מס' 041 כאשר הייתה לו תקלת כלי נסע ובתאונה הטייסים הפליטו את עצמם מהמטוס, המטוס התהפך ונהרס.

למרות שהיה מוגדר כ'מקרה אבוד', לאחר שנתיים של בדיקות האם ניתן להשמיש את המטוס ולתקנו והאם כדאי לעשות כך, העבירו אותו ליא"א.

בשנת 2008 מונה נחום להיות ראש צוות ה'ברק 041', ובמהלך ארבע שנים עד שנת 2012 עבדו על המטוס, החליפו כמעט את כל חלקיו ותיקנו אותו. היה המטוס הראשון בעולם אשר טייסים הפליטו ממנו והוא תוקן וחזר לשימוש. בשנת 2012 בוצעה סדרה של טיסות מבחן ואחריה חזר המטוס לטייסת 109 ברמת דוד.

משנת 2012 ועד היום שירת נחום במחלקת ממ"ס, מוסך של דרג ד' של מטוסי ה-F16, שם היה אחראי בין היתר על הסמכת והדרכת מכונאים צעירים, ביצוע הרצות, בדיקת המטוסים לפני טיסות המבחן.

נחום מספר: "אין עוד מקום כמו היא"א 22, שיכול לתקן מטוסים ברמה הזאת, ולאחר טיסות המבחן של טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) חוזרים המטוסים לאחר התיקונים לטייסות במידה והם שמישים.

משנה לשנה אתה צובר יותר ידע ומתחבר לאנשים ולמטוסים". בנוסף, נחום נהנה מתפקידי ההדרכה ומספר: "היום לא רבים מגיעים מביה"ס עם ידע טכני ותפקידו הוא להדריך אותם כמכונאים ולהסביר להם על עבודת דרג ד'."

נחום מרוצה מאוד מהתפקיד ולכן נשאר הרבה שנים. בנוסף, הוא מרגיש את המשמעות והחשיבות של תפקידו כאשר המטוסים עליהם עבד ותיקן חוזרים לשימוש בטייסות ומבצעים ולפעילויות מבצעיות.

בנו של נחום שירת כאחראי מחשוב בחה"א, בתו שירתה כמכונאית בטייסת 'צפע' בפלמחים ובתו הנוספת הייתה קצינה בחיל האיסוף הקרבי. בנוסף, מתנדב נחום בסיירת הורים באשדוד, ומלמד בביה"ס באשדוד שיעורי עזר במתמטיקה עבור ילדים בכיתות ד'-ו'.

 
setImageBanner('de57da4a-51de-4a3b-81b8-66e7908f8e65','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'',525,78,false,19242);
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה