קרדיט צילום: לירון מולדובן

התרגשות רבה שררה בועידת אשדוד לחדשנות שנערכה הבוקר (ג') במשכן לאמנויות הבמה אשדוד, במהלכה הכריז ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, בנוכחות שר הכלכלה אלי כהן ומכובדים נוספים, על אשדוד כבירת האיקומרס של ישראל. הכנס נוצר ביוזמתה של סגנית ראש העיר, שרון מרק.

את הוועידה, שעסקה בחדשנות ויזמות בעידן המסחר האלקטרוני, הנחה אביב פרנקל - לשעבר כתב הטכנולוגיה של חדשות 10 ויזם היום. עפ"י

החזון שהציגו ראש העיר וסגניתו שרון מרק: כבר בשנת 2025 אשדוד תהיה למטרופולין כלכלי-חברתי מבוסס חדשנות, במילותיהם: "מהחשובים במדינת ישראל".

ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי: "אשדוד היא הדבר הבא בכלכלת ישראל!"

"הכלכלה העולמית עוברת שינויים טכנולוגיים שמשפיעים על שוק העבודה ומשפיעים גם על אשדוד וזה הביא אותנו לחשוב על החזון הכלכלי של העיר לעשור הבא. אני גאה להכריז כאן שבשנת 2025 אשדוד תהיה מטרופולין כלכלי חברתי מהחשובים בישראל ותמשיך בתהליך הצמיחה והפיתוח שהעיר חווה בשנים האחרונות. אנחנו מתכננים להגדיל את העיר בעוד 100 אלף תושבים בעשור הבא. גילינו שרק 30 אחוז מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים מנצלים את אתר אינטרנט שלהם למכירות ובכוונתנו לסייע להם בכך. שיעור האבטלה באשדוד ירד לרמת המומצע הארצי ולפעמים אף לפחות- זהו הישג בלתי רגיל".

"פרויקטי הענק שעתידים להתקיים" – סיכם זאת ראש העיר, "לוקחים את אשדוד למקום חדש מכל בחינה שהיא והופכים אותה למטרופולין חדש נוסף וחשוב במדינת ישראל, וודאי מבחינה כלכלית אבל גם חברתית תרבותית. במילים פשוטות: אשדוד היא הדבר הבא בכלכלת ישראל!"צילום: שמואל סרדינס

סגנית ראש העיר ומובילת הפרויקט המהפכני שרון מרק, הציגה לנוכחים את החזון ואת העתיד להתרחש:
"זיהינו את השפעת הניו-קומרס על שוק הנדל"ן המסחרי המתבטאת בביקוש לשטחי לוגיסטיקה על חשבון שטחים לקמעונאות. התחלנו בסדרת מהלכים שמטרתם לשווק את עורף הנמלים העצום של העיר לטובת חברות מסחריות, יצאנו בסדרת מיזמים שיהפכו את העיר לאנ-אבלרית לחדשנות במסחר ושירותים ע"י צמצום חסמים, הגדלת ההון האנושי, ומתן פלטפורמה לפיילוטים בתחום האיקומרס במרחבי העיר, קבענו תעריף ארנונה מופחת לחברות טכנולוגיות שיזכו להביא את הפעילות שלהן לפארק ההיטק באשדוד. נוודא שכל יזם ובעל עסק ידע שאשדוד הצפויה להפעיל שני נמלים תהווה חוליה משמעותית בשרשרת האספקה של מדינת ישראל".

עוד הציגו בועידה בכירים מעולמות הקמעונאות, המסחר האלקטרוני והשילוח, פתרונות לעסקים מקומיים ולתושבי העיר לשימוש בכלים חדשים של מכירות ברשת על מנת להגדיל את המכירות והרווחים. בין הדוברים: מאיה רויזמן מנהלת תחום המשלוחים בחברת Gett, בשמת שדה סמנכ"ל שיווק ומכירות בדואר ישראל, שרית בק ברקאי מנכ"ל PayBox, וכן מנהלים ויזמים הפועלים בתחומי העברת תשלומים ושילוח, שחשפו כלים חדשניים הנוגעים למכירות דרך האינטרנט ומגמות עתידיות.שר הכלכה אלי כהן | צילום: שמואל סרדינס

שר הכלכלה אלי כהן: "היום אנחנו מציינים אבן דרך בהתפתחות של אשדוד"

שר הכלכלה אלי כהן בירך את הנפשות הפועלות באשדוד על המהלך המהפכני והאסטרטגי החשוב, וציין כי ממשלת ישראל מצטרפת אף היא לדרך ותומכת באשדוד.

"היום אנחנו מציינים אבן דרך בהתפתחות של אשדוד" - אמר השר, "לא ירחק היום שעובדים מהמרכז יגיעו לעבוד באשדוד במתחם ההייטק, כפי שקורה כיום הפוך. עצם העובדה שאשדוד נבחרה פעמיים ברציפות מתוך 150 ערים בישראל לעיר הידידותית בישראל לעסקים קטנים ובינוניים היא תעודת כבוד שאין גדולה ממנה"..

רמי לוי, מנכ"ל ובעלים "רמי לוי שיווק השקמה התייחס בשיחה עם העיתונאי לשעבר אביב פרנקל, לכניסה של אמזון לישראל ואמר: "אני מברך את הגעתו של אמזון, בינתיים יש המון כותרות והוא לא בא. אם הוא ייכנס זה יעשה רק טוב לעסקים והם יצליחו יותר. האונליין הוא פלטפורמה לצמיחה" בנוסף לגבי התכניות לעתיד של גודפארם אמר:  "אנחנו רוצים להיכנס לעולם המשלוחים והאונליין בתחום הפארמה כדי להגיע תוך רבע שעה ללקוח. התרופות צריכות להגיע לחולה ולא להיפך.  הרגולציה צריכה להשתנות, יש פה אינטרסנטים שלא רוצים שזה ישתנה - החולה צריך לקבל את התרופה הבייתה".

צילום: שמואל סרדינס

החזון  הכלכלי של העיר אשדוד, כפי שהציג ראש העיר בוועידה -

השקעות בינלאומיות בעיר אשדוד
כל אבני הדרך האלה, מבטיחים את הפיכתה של אשדוד, למטרופולין כלכלי. אך מהיכן אנו יוצקים לתוכו גם את המאפיין של כלכלה חכמה עם החדשנות והקשרים הבינלאומיים?המענה לכך מגיע משלושה פרויקטים בהם זַכתה העיר בשנים האחרונות: הפרויקט הסיני, הפרויקט הסינגפורי, ותוכנית הפיתוח התעסוקתי של MIT.

הַפרויקט הסיני
ממשלת סין יזמה ומובילה את תוכנית BRI  שמשמעותה הקמת רצועת סחר ימית בין סין למדינות אירופה. מעין חידוש של דרך המשי ההיסטורית. הפרויקט מתנהל ברמה הבינלאומית מזה כ- 5 שנים, עפ"י הנחייתו הישירה של נשיא סין. עד כה הפרויקט יצא לפועל ב44 מדינות ובמדינת ישראל לפני כשנתיים, לאחר עבודת איתור ארוכה ומעמיקה, נבחרה אשדוד לרכז בה את הפעילות הכלכלית הסינית במזרח אגן הים התיכון.

הפרויקט יכלול מרכז לוגיסטי גדול בשיתוך פעולה עם חברת נמלי ישראל, מרכז סחר סיני-ישראלי, רכבת עילית באשדוד ומכון אקדמי שירכז וקשרים אקדמיים בין  אוניברסיטאות ישראליות וסיניות.

יהודה פרנקל, הממונה הקודם על אגף התעשייה והתעסוקה, ערך ביקור הכנה ותאום בגייג'ין ביולי. בדצמבר 2018 פגשתי בגייג'ין את הוּאַנג יוֹנג – חבר בכיר בקבינט הסיני, ובמרץ השנה נחתם MOU  (מִזְכַּר הבנות) בין סין לאשדוד. הוּאַנג יוֹנג יבקר אותנו בנובמבר, אחרי הקמת ממשלה חדשה (בע"ה), לְאשרור ההסכם בין המדינות, והתחלת ביצוע הפרויקט. 

הפרויקט הסינגפורי
כאמור, אשדוד היא עיר מודל לתחבורה חכמה ומתקדמת של מדינת ישראל. לא הסתפקנו בפרויקט הפיזי של נתצי"ם וכו'. יחד עם חברת מובילאי ואוני' MIT, הקמנו מעבדת חדשנות עירונית לתחבורה חכמה. מעבדה שמייצרת מַסַד נתונים רחב על תחבורה בכלל וציבורית בפרט, שיעמוד בפריסה בינלאומית, לרשות גופים מקצועיים אקדמיים שלטוניים ופרטיים בארץ ובעולם, לצורך פיתוח של טכנולוגיות תחבורה חדשות.

כתוצאה מהתשתית הזו שפיתחנו באשדוד חברת STE (המונה כ- 22,000 מועסקים) המפתחת עבור ממשלת סינגפור תחבורה ציבורית אוטונומית ואוטובוסים ללא נהג, בחרה להקים באשדוד את מרכז הפיתוח שלה. בעיקר בגלל הטכנולוגיה הקיימת בישראל בנושא חיישנים לתחבורה, והתשתית לניסויים של רכבים אוטונומיים שהקמנו מזה שנתיים באשדוד.

לדברי חברת STE, בעוד שנה יהיה מודל ראשוני של אוטובוס אוטונומי, שיוכל לפעול בטווח של שנה-שנתיים, בציר הרכבת-ביה"ח.

אלו רק שתי דוגמאות הממחישות את יישום רעיון החדשנות עם מרכיב, שיתופי פעולה בינלאומיים בפרק הכלכלה החכמה באשדוד.

הפרויקט החדשני האחרון - תכנון אסטרטגי לעוגני תעשייה ותעסוקה
לפני מספר שנים נבחרה אשדוד ע"י אוני' MIT בבוסטון עם עוד 7 ערים ברחבי העולם, לשמש כְּעיר מודל תכנוני לפיתוח תעסוקתי. בשיתוף פעולה בין MIT והמעבדה לעידוד עיצוב עירוני באוני' ת"א, בראשות פרופ' טלי חתוקה, בוצע מחקר ע"י סטודנטים בשני המוסדות שמטרתו הייתה להציע תכנית אסטרטגית לתכנון חדשני של אזורי התעשייה באשדוד.

באופן שיבטיח את התחרותיות של העיר בְּתחום החדשנות התעשייתית והטכנולוגית, ויתבסס על שילוב בין אזורי מגורים ואזורי תעשיה ותעסוקה  וְיצור מִמשק הדוק בין העיר והתעשייה, יקדם שילוב חברתי בשוק העבודה, ויתרום לאיזון וצמיחה כלכלית של העיר.

כנס איקומרס

ארבעה עוגנים מרכזיים לתכנית:
-
עוגן הנמל – עורף נמל חדשני שמהווה חלק בלתי נפרד מחיי העיר.  בְּעוגן הנמל, יקודמו בין היתר, תכניות לימוד הקשורות ללוגיסטיקה ימית בשיתוף עסקים ויזמים. עורף הנמל יהווה עוגן כלכלי חיוני לעיר אשר יגדיר מחדש את יחסי הגומלין עם הנמל.
-
עוגן התעשייה – חלון הראווה לתעשייה הקיימת הכבדה בעיר.
-
עוגן העיר – עוגן אוּרבאני שיהיה מאופיין בשילוב דינמי של מגורים ועבודה, באמצעות עירוב שימושים של קהילה ותעשיה, מבני ציבור, מוסדות חינוך, מרכזים קהילתיים, שדרות ירוקות, ונגישות תחבורתית.
-
עוגן הקמפוס – איזור ייחודי שיהיה מבוסס על בניה ירוקה, ויהיה בו תַמהיל שימושים רחב בסמוך לַדיונות ולפארק האֵקולוגי, וכולל לצד רובע מגורים, את בית החולים אסותא אשדוד, הקריה האקדמית, פארק הייטק, תחנת הרכבת ומתחם מסחרי מפותח.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]