עיריית אשדוד אימצה השבוע תכנית שתשנה את שדרות הרצל שכולנו מכירים. על פי התכנית, הכביש הארוך שחוצה את העיר, יעבור שינוי משמעותי. רוחבו של הכביש עומד היום על כ-42 מטרים, לשם השוואה, רוחבם של נתיבי איילון עומד על כ-50 מטרים, מעט יותר משדרות הרצל באשדוד.



על פי התכנית, יוספו רמזורים נוספים בכביש, כיום ישנו רמזור בכל כ-400 מטרים, עובדה המאפשרת לנהגים לנסוע במהירות גבוהה, הצבת רמזורים נוספים תאט את המהירות ובכך הדרך תהפוך לבטוחה יותר. בנוסף, יוספו מרכזים מסחריים, מוקדי חינוך ואף אקדמיית מוזיקה שתוקם בסמוך לכביש הארוך, עובדה שתאפשר לתושבי העיר לעבוד ולבלות בקרבת ביתם, לאורך הכביש החוצה את העיר.

"הצפיפות לא תגרום לגודש, בזכות שינוי מהפכני המתוכנן בסדרי התנועה. רחוב הרצל באשדוד, כמו רבים מהרחובות בערי ישראל, אינו רחוב, הוא כביש. כלומר מרחב ציבורי שבו שולטת ביד רמה המכונית הפרטית. תכלית השינוי היא יצירת עורק תנועה עירוני שוויוני שבו גם מי שאינו מחזיק במכונית פרטית יכול להשתמש בדרך וליהנות ממנה". תוכנית התנועה החדשה של הרחוב, שהיא חלק מתוכנית עירונית הנושאת את השם "אשדוד עוברת לגל הירוק" אומר דרור גרשון, מנכ"ל עמותת מרחב לעירוניות.

את הפרויקט יזם ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי. הפרויקט מבוצע כפיילוט של התוכנית הארצית לחיזוק ערים "ישראל עירונית 2050", שאותה גיבשה עמותת מרחב, הפועלת לקידום ערכי עירוניות בישראל.

כיום משמש הרצל כעורק תנועה החותך את אשדוד מצפון לדרום, וזהו שימושו היחיד. לא מתנהלת בו תנועת הולכי רגל, חזיתות הבתים אטומות לרחוב, אין בו פעילויות מסחר או בילוי ולא מוצע בו כל שירות או פעילות עירונית אחרת.

כלומר, במקום לחבר בין חלקי העיר, גורם רחוב הרצל  לניתוק השכונות העירוניות זו מזו.

"באשדוד יש הרבה דרכים, אבל אין בה רחוב אחד", אומר מהנדס העיר שלמה נער.

התוכנית לרחוב הרצל כוללת שינוי שימושים בשטחי הבנייה והדרך ושינוי סגנון התנועה והבינוי. אל המגורים, שהיום מהווים את התוכן הכמעט בלבדי בהרצל, יתווספו מסחר, מבני משרדים ומוסדות השכלה וחינוך. כך למשל מתכננת העירייה להקים את המשכן הקבוע של בית הספר העירוני למוזיקה ברחוב

המתחדש, וכן להעביר אליו מכללות קיימות וחדשות להשכלה גבוהה. בבנייה המתוכננת ייקבעו חזיתות מסחריות בקומת הקרקע, כדי להוסיף תוכן למפלס הרחוב, באמצעות חנויות, בתי קפה, מסעדות וקליניקות של שירותי בריאות ושירותים דומים. בבנייה החדשה ישולבו בנייני משרדים כדי לייצר לצד סביבת המגורים מוקדי תעסוקה, לאפשר לתושבים לעבוד בסמוך למקום מגוריהם, וכך לחסוך להם בנסיעות, בהוצאות ובזמן.

תכלית השינוי היא יצירת עורק תנועה עירוני שוויוני שבו גם מי שאינו מחזיק במכונית פרטית יכול להשתמש בדרך וליהנות ממנה".

תוכנית התנועה החדשה של הרחוב, שהיא חלק מתוכנית עירונית הנושאת את השם "אשדוד עוברת לגל הירוק", נותנת עדיפות לתחבורה ציבורית, מרחיבה את השטח המשרת הולכי רגל ורוכבי אופניים, מצמצמת את שטח תנועת המכוניות וממתנת את נסיעתן (ראו שרטוט של חתך הרחוב).

רוחבו של רחוב הרצל הוא 42 מטר (לשם השוואה: רחוב אבן גבירול בתל אביב הוא 35 מטר, ורוחב נתיבי איילון 50 מטר), ויש בו 3 נתיבים לכל כיוון, אי תנועה ברוחב 3 מטר ומדרכות צרות.

בתוכנית החדשה, יצומצם מספר נתיבי הנסיעה לשניים לכל כיוון, יוגדר נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ), יסללו שבילי אופניים ויורחבו המדרכות.

שינוי נוסף שמתוכנן ברחוב הרצל הוא תוספת צמתים, ופתיחת רחובות שיכנסו וייצאו ממנו. כיום יש צומת רק בכל 400 מטר, מצב שמאפשר למכוניות לנסוע מהר, אבל מונע מהולכי רגל לעבור מצד לצד, ובכך עוצר כל סיכוי לקיום והתפתחות כל פעילות מסחרית.

השינוי המתוכנן מוסיף צמתים אשר יתחברו לרחובות חדשים שיצאו מהרובעים הסמוכים, בכל מאה מטרים. מהלך זה נועד להנגיש את רחוב הרצל לתושבי השכונות, ולאפשר את ההצלחה של השימושים החדשים המתוכננים בו.

"בכל העולם הוכיחו מחקרים שרחובות מסחריים מצליחים ככל שיש בהם יותר קרנות רחוב, כניסות ויציאות מרחובות סמוכים". אומר גרשון מתכנן הפרויקט


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]