הנחת אבן הפינה לנמל אשדוד החדש היא כמו הפיכה של שעון חול על ראשם של מאות עובדים בענף הבניין . מתן הזיכיון של המדינה לחברה סינית צ'יינה הארבור להקים את הנמל החדש היא סטירת לחי מצלצלת לחברות הקבלניות הישראליות, אשר היו יכולות להקים בעצמן את פרויקט הדגל של משרד התחבורה. ההעדפה לידיים זרות היא בעלת השפעה רוחבית מתגלגלת, אשר בסופו של יום תטביע מאות משפחות ישראליות מתחת לקו העוני. נזכור שרק השבוע התפרסם דו"ח של ה-OECD  לפיו ישראל מדורגת רביעית במדד הילדים העניים במדינות המפותחות – 35%!

חייבים להבין שפרויקט נמל אשדוד החדש הוא עוגן כלכלי משמעותי למשק הישראלי ולמועסקים בו, ומוערך בלמעלה משלושה מיליארד דולר. כששמעתי שראש הממשלה אומר שהקמת הנמל החדש תאפשר להוזיל את המחיה לציבור הישראלי, תהיתי אם לקח בחשבון את העובדה שחברה סינית תעדיף במוצהר העסקתם של עובדים זרים (ואכן היא הגישה כבר בקשה להעסקתם של מאות כאלה!) וגם לייבא את חומרי הגלם הרלונטיים כמו ברזל ובלוקים לבניית הנמל ולא להסתמך על הייצור המקומי. ומה לדעתכם יעלה בגורלן של חברות ישראליות לא פחות טובות כמו אקרשטיין, איטונג ואשטרום?

החלטה על העברת בנייתו של הנמל החדש באשדוד לידיים סיניות היא פגיעה אנושה בעבודה המאורגנת, ואם לא תשתנה הרי שאני מעריך כי תוך זמן קצר יבקשו הקבלנים לפטר מאות עובדים. אז כדאי שכבר עכשיו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ ישאלו את עצמם האם באמת לכך הם מייחלים?

אז נכון, רק לאחרונה בישרה המדינה על העברת כסף סוף סוף להכשרות של עובדים ישראלים לעבודה בענף הבנייה. אבל ההחלטה להקים את נמל אשדוד על ידי חברה סינית מרחיקה עוד יותר את חזון העבודה העברית בענף, ואם היום יש 20 אלף עובדים ישראלים שמחפשים בו עבודה, הרי שמשמעות ההחלטה של המדינה היא שבתוך זמן קצר נגיע ל-30 אלף מחפשי מקום עבודה בענף שכן אלה נתפסים על ידי העובדים הזרים. זה ממש לשפוך את המים עם התינוק!

גם אם מאחורי הרעיון להקמת הנמל החדש עומד רעיון הגברת התחרותיות, שוק חופשי והוזלת מחירי הגלם – שאין לי שום טענה נגד הרעיונות האלה - אסור שעובדים ישראלים יהיו אלה שישלמו את המחיר. מניסיון עבר אנו יודעים כי גם אם קבלן זר מצהיר כי בכוונתו לגייס עובדים ישראלים, הרי יש בכך מס שפתיים ותו לא. כשמתארים את הקמת הנמל כ"פעולה ציונית", הרי זה מגוחך שדווקא התוצאה שלה תביא להרחבתו של מעגל האבטלה. רבים מתושבי אשדוד חיכו בכליון עיניים להנחת אבן הפינה לנמל החדש בתקווה למצוא עצמם עובדים בו. אבל במקום זה, נכון לעכשיו, ימצאו תחתם עובדים זרים. נזכיר בינואר 2014 עמד שיעור דורשי העבודה בעיר על 7.3%!

הפתרון שאני מציע הוא התניית סף לחברה הסינית, ולכל חברה זרה שבאה לבנות בישראל, לפיו אלה יחוייבו בהעסקתם של עובדים ישראלים בלבד בפרויקט. ההתניה הזו מוכרת ומקובלת בעולם, ואין שום סיבה שגם אנחנו לא נאמץ אותה. כבר עשינו זאת בעיר הבה"דים. בהחלט אפשר להביא יועצים מומחים מחו"ל אם חסרים כאלה בארץ, אבל כוח העבודה חייב להיות ישראלי.

 

הכותב הוא יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבנין והעץ

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]