כשהבנות שלי היו קטנות ויצאו לחופש, הייתי נכנסת לכוננות: איך לנצל הכי טוב את הזמן הפנוי.

המשימה לא הייתה פשוטה. מצאנו את עצמנו מול מתקפות שיווק של  סרטים חדשים, פעילויות בקניונים, הצגות, הופעות חנוכה ומה לא.

כמו כל אמא טובה תכננתי לאן אקח אותן, כדי שלא ירגישו חלילה מקופחות ויחמיצו משהו. 

בזמן שניסיתי לא להתבלבל מכל השפע ולדגום בפינצטה את הבילוי הנכון, במינון נכון ובעלויות שפויות, הופתעתי מנהירה של הורים, שאצלם הכל כלול: הם היו נחושים להגיע לכמה שיותר פעילויות, וגם לפנק כיד המלך בקניות ובצ'ופרים, כי למה לבחור אם אפשר גם וגם וגם.

לא פעם אני פוגשת הורים באירועים שונים, ורבים מהם מקטרים על ה"אקסטרות", אותן "הוצאות נלוות" שהופכות כמעט כל גיחה תרבותית לבילוי יקר, שאנחנו יודעים איפה הוא מתחיל, אבל אין לנו מושג היכן הוא נגמר: החל מהכרטיסים, דרך אמא תקני לי שערות סבתא, ואמא תקני לי פופקורן, וגם קלטת די.וי.די ושאר גימיקים אינסופיים שאורבים בכל פינה.

משנה לשנה השתכללתי והצלחתי לקבוע כללים, עד שפיתחתי לעצמי את השיטה, שמאפשרת לנו לבלות בלי להתפרע ובלי להשתגע.

זה יעיל לחשבון הבנק, ולא פחות חשוב: נותן לילדים דוגמה חיובית על גבולות בנושא צריכה.

המחשה: shutterstock

אז הנה כמה מהתובנות שלי בעניין:

עומס יתר של הופעות ובילויים בחוץ הוא לא בהכרח טוב. ילדים לומדים להעריך יותר כשיש להם גבולות והם נדרשים לבחור בין אפשרויות. הבחירה המוענקת להם מפתחת את הביטחון העצמי ואת תחושת החופש והאחריות.

כשמשתפים ילדים בעלויות הפעילות ומדברים על השיקול "האם זה שווה את המחיר", הם לומדים שלא צריך הכל. התפקיד שלנו הוא להסביר להם שלכל דבר יש עלות ותועלת ביחס למחיר. 

אפשר לסכם עם הילדים שיוצאים לבילוי שהם בחרו, אבל אוכלים בבית, או לפחות לוקחים חטיפים מהבית, כי בסופר הרבה יותר זול מאשר בדוכנים באזור החגיגה.

אם אתם רוצים ללמד אותם פרק חשוב בחינוך צרכני, זה הזמן להסביר להם מהו קהל שבוי. כל ילד בן שמונה שרוצה פופקורן בסרט, גלידה בחוף הים או נקניקיה בלחמנייה בסופרלנד, יכול להבין את זה.

חשוב לערוך עם הילדים תיאום ציפיות על הקניות המתוכננות בסוף המופע, הסרט או הבילוי. היום כבר אפשר להביא שתייה ופופקורן מהבית כשהולכים לסרט. כשיוצאים לבלות עם שלושה ילדים, העלויות העודפות של ה"מסביב" יכולות להגיע למאות שקלים.

חשוב שהילדים ידעו שיש מבצעים של אחד פלוס אחד ושל מועדוני קנייה שונים. למדו אותם לבלות בהתאם למבצעים. חבל לשלם מחיר מלא לסרט אם אפשר להזמין קוד קניית סרט באחד פלוס אחד. לא יזיק להם לדעת שחשוב לעשות זאת מוקדם בבוקר כי מלאי המבצע מוגבל .

נערים ונערות שכבר יוצאים לבילויים במסעדות, חשוב שישימו לב לימים ולשעות שבהם יש מבצעי "הפי האוור", או תוספות בחינם או אחד פלוס אחד. כשקבוצת חברים מתאמת לחגוג יומולדת לחבר דווקא ביום ראשון, הם יוכלו להוציא חצי מהסכום שתכננו, רק בגלל שניצלו מבצע שכזה.

עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]